JHS-179 ja arvo

 Olettakaamme, että tehtävänämme on suunnitella uusi tietojärjestelmä. Järjestelmän omistaja – tai rakennuttaja – on jokin Suomen valtion ministeriö tai virasto. Mitä meidän pitäisi tehdä aivan ensiksi? Virallinen vastaus on, että meidän pitäisi etsiä käsiimme kyseisen ministeriön tai viraston kokonaisarkkitehtuurikuvaus. Kuvaus auttaa meitä alkuu ja ohjaa hellästi loppuun asti. Emme voi epäonnistua. Hienoa.

Kokonaisarkkitehtuurikuvaukset on määräysten mukaan kirjoitettava – tai oikeammin kokonaisarkkitehtuuri on suunniteltava – JHS-179 -suosituksen mukaan. Tutkikaamme pikaisesti miten hyvin JHS-179:n mukainen kuvaus auttaisi meitä työssämme.

Taannoin opiskelin järjestelmäarkkitehtuuria MIT:ssä. Opin, että mitä tahansa järjestelmää suunniteltaessa on aivan ensiksi selvitettävä kenelle järjestelmä tuottaa arvoa ja miten. Vasta kun on selvää, että järjestelmä tuottaa arvoa ja että arvoa saavilla on kykyä maksaa arvosta, voi järjestelmän suunnittelu varsinaisesti alkaa.

Mitä arvo sitten on? Mikä on arvon määritelmä? MIT:n yksinkertainen vastaus

arvo = hyöty – kustannus (1)

Yhtälöä ei pidä ottaa liian kirjaimellisesti. Hyöty ja kustannus voivat olla eri tyyppisiä, niiden ei välttämättä tarvitse olla rahassa suoraan mitattavissa. Joka tapauksessa ennen suunnitteluun ryhtymistä on selvitettävä, ketkä uudesta järjestelmästä hyötyvät ja millaisia kustannuksia heille hyödyn saamisesta syntyy. Usein kyseessä on arvoketju, jossa arvo liikkuu eri henkilöiden välillä.  Arvon saajia voi olla myös useita. Jos järjestelmä ei luo arvoa kaikille osapuolille, järjestelmää ei kannata rakentaa.

Ottakaamme esimerkiksi Ollilan työryhmän esittämä satelliittiperustainen liikennehinnoittelu. Valtion kannalta arvon määrittely on helppoa: mikäli järjestelmä tuottaa enemmän kuin sen rakentamiseen ja ylläpitämiseen menee, järjestelmä tuottaa arvoa ja järjestelmä kannattaa rakentaa.

Autoilijan kannalta tilanne on toinen. Autoilija joutuu maksamaan enemmän tai tuntuvammin (joka kerran ajaessaan versus kerran vuodessa). Autoilijan saama hyöty sen sijaan on olematon. Järjestelmä ei tuota autoilijalle mitään hyötyä. Ihmekös, että autoilijat vastustavat järjestelmää. Jos autoilijoista on kiinni, järjestelmä epäonnistuu.

Takaisin JHS-179:n pariin. Mitä se sanoo arvosta? EI yhtään mitään. Ohje ei kerro edes tämän bloggauksen vertaa arvosta. Aika arvoton ohje!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s