7 askelta käyttäjien saamiseen

Oletko ollut tilanteessa, jossa uusi sähköinen palvelu on ollut tekeillä mutta on tuntuu siltä että kukaan ei kiinnostu? Mikä silloin neuvoksi? J. Boye Aarhus 13 -seminaarissa moni puheenvuoro pohti, mikä takaa sähköisen palvelun käyttöönoton onnistumisen. Tässä siis vinkit eurooppalaisilta asiantuntijoilta:

1. Bjørn Guldager, J. Boye:
Ratkaise palvelulla oikeaa ongelmaa.

Jos palvelu ei tuota arvoa (liike)toiminnalle, ei ole toivoa. Toisaalta, jos käyttäjät eivät tunnista, minkä ongelman palvelu heille ratkaisee nyt paremmin, tuota arvoa ei voi syntyä. Mikä on käyttäjien isoin ongelma, entä liiketoimintasi? Miten voisit lyödä nämä kaksi kärpästä yhdellä iskulla?

2. Laura Invenius, ABB:
Ymmärrä osto- tai asiointipolut.

Sähköinen palvelu on onnistunut, jos se löytää ne epäjatkuvuuskohdat jotka tällä hetkellä ovat ostamisessa tai asioinnissa asiakkaille vaikeita. Ratkaise ne digitaalisesti ja palvelun lisäarvon perään ei tarvitse enää kysellä.

3. Anne Louise Grønnebæk Hansen, Designit:
Julkaise aluksi pienin mahdollinen tuote.

Käyttäjille on annettava aikaa tottua peruskonseptiin, ennen kuin ryhdytään lisäämään hienouksia. Ja jos et tiedä, miten käyttäjät käyttävät perusominaisuuksia arjessa ja millaisia ongelmia he kohtaavat, miten tiedät millaisia lisätoiminnallisuuksia kannattaa kehittää? Aloita siis 20 %:lla suunnitelluista toiminnallisuuksista.

4. Harry Brignull, UK:
Varo ettei palvelu toimi vastoin arvojasi.

Jos organisaatiosi pyrkii olemaan reilu ja asiakaslähtöinen ja tuottamaan hyvää mieltä, uutiskirjeen tilausruudun ei ehkä kannata olla oletuksena valittu. Kitke käytettävyystutkimuksella pois juonikkaat polut, jotka manipuloivat tai ohjaavat harhaan. (Lisää “dark patterns” –ilmiöstä.)

5. Christina Rahtgens, Roland Berger:
Käyttöönotto on tärkeämpi kuin itse palvelu.

Priimoinkin koodi menee hukkaan ilman käyttäjien tuomaa arvoa. Tee siis käyttäjien saamisesta projektisi isoin ponnistus.

6. Bjørn Guldager, J. Boye:
Analysoi valta-/kiinnostus-nelikenttäsi.

Ketkä ovat ne, joilla on vähän valtaa ja vähän kiinnostusta palveluasi kohtaan? Entä paljon valtaa ja vähän kiinnostusta? – Älä keskity heihin, mutta pidä informoituina. Paljon valtaa ja paljon kiinnostusta? – Kultatuoli esiin. Vähän valtaa ja paljon kiinnostusta? – Siinä ovat tulenkantajasi.

7. Christina Rahtgens, Roland Berger:
Hanki tulenkantajia houkuttelemaan käyttäjiä.

Käyttäjien saaminen mukaan vaatii kärkijoukkojen esimerkkiä ja näyttöjä tuloksesta, helppoudesta ja hauskuudesta. Hanki edelläkävijöitä palvelun taakse, pidä meteliä saaduista hyödyistä. Houkuttele käyttäjät kilpailemaan keskenään.

 

Yksi ajatus artikkelista “7 askelta käyttäjien saamiseen

  1. Paluuviite: Conference review | J. Boye Aarhus 13

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s